Fälgmått/mer information

Här kommer lite information om de olika måtten osv.

Mätning av bultcirkel på en 4-bults fälg: 

Mät avståndet centrum till centrum mellan bulthålen (se bilden här på sidan), man kan även mäta från det ena bulthålets ytterkant till det motsatta bulthålets innerkant då det kan vara svårt att mäta i centrum. 

Det går även att mäta såsom man gör på en 5-bults fälg. 

Mätning av bultcirkel på en 5-bults fälg: 

På en 5-bults fälg kan man inte mäta på samma sätt som en fälg med jämnt antal bulthål, eftersom hålen inte sitter motsatta till varandra på vardera sida om fälgens centrum. 

Gör såhär för att mäta på en 5-bults fälg: 

-Mät diametern på fälgens centrumhål/navmått (X) 
-Mät upp det kortaste avståndet från centrumhålets kant till bulthålets kant(Y) 
-Mät bulthålets diameter (Z) 
-Multiplicera Y-måttet med 2 
-Addera ihop alla måtten (X + Y + Y + Z) och resultatet blir bultcirkeldiametern! 
-Se även bilden här på sidan 

Ovanstående metod fungerar också (och rekommenderas) för fälgar med annat antal bulthål, såsom 3-bult, 4-bult, 5-bult, 6-bult, 8-bult, m.m. 

Mätning av bultcirkel på en 6-bults fälg: 

Mätningen görs på samma sätt som på en 4-bults fälg eller 5-bults fälg. 

Mätning av bultcirkel på en 8-bults fälg: 

Mätningen görs på samma sätt som på en 4-bults fälg eller 5-bults fälg.


ET-mått (inpressningsdjup) och navmått: 

Förutom att fälgen måste ha rätt bultmönster/bultdiameter så behöver även fälgens inpressningsdjup (ET) och centrumhål/navmått vara korrekt. 

Är djupet (ET-måttet) felaktigt så kan det medföra att hjulet tar i bromsok, länkarm eller skärmkant beroende åt vilket håll det skiljer. Om ett felaktigt ET-mått gör så att hjulet sticker ut från skärmkanten (utan att skärmkanten tar emot vill säga) så medför det att grus, sten och annan smuts eventuellt repar och förstör lacken på sidorna av bilen samt att det blästrande gruset kan skada andra bilar, fotgängare osv. 

En del ET-mått benäms med bokstäver som L, M eller H, dessa står för Low, Medium och High och måtten brukar vara 0 för Low, 20 mm för Medium och cirka 40 mm för High, samtliga positiva mått (kontrollera dock alltid det exakta måttet då det kan skilja)

Är det fel navmått så kan man behöva centrumringar eller i värsta fall behöva svarva upp fälgens nav om det är för litet navmått på fälgarna gentemot bilens nav.


Fälgstorlek/hjulstorlek: 

Fastän bultmönstret, ET-måttet och navmåttet stämmer perfekt jämfört med originalfälgarnas respektive mått så räcker inte det, fälgen/hjulet kan inte vara hur stort eller litet som helst vad gäller diametern och/eller bredden, vilket är viktigt att tänka på! Det kan exempelvis behövas spacers, höjningskit osv. för att hjulen ska rulla fritt i alla rattlägen osv. 

Se även länken längre ner på sidan för beräkning av rullomkretsen.


Bultcirkel i tum: 

En del bultcirklar, främst hos amerikanska bilar/fälgar från USA, kan stå skrivna i tum. En tum är lika med 25,4 millimeter, så för att konvertera en bultcirkel som står skriven i tum till ett millimetermått så multiplicerar man helt enkelt bultcirkeldiameterns tummått med 25,4 mm, exempelvis 5 x 25,4 = 127, vilket betyder att bultcirkeln 5/5 (tummått) är samma som 5/127 (millimetermått). Behöver man istället konvertera en bultcirkel som står skriven i millimeter till ett tummått så dividerar man istället bultcirkeldiameterns millimetermått med 25,4 mm, exempelvis 127 / 25,4 = 5.


Snarlika bultcirkelmått och fälgar med flera bultcirklar: 

Montera alltid fälgar som har samma bultcirkelmått som din bil, även om en fälg har ett snarlikt mått varav det endast skiljer så lite som 1 mm eller mindre så kan det uppstå spänningar i materialet samt vibrationer. För din och andras säkerhet, använd endast det mått som är föreskrivet för bilen och ingenting annat. 

En del fälgar har två olika bultcirklar så att de passar ett bredare utbud av bilmodeller.